Mit vizsgál a kormányhivatal az óvoda ellenőrzésénél?
A Kormány a fővárosi és megyei kormányhivatal útján biztosítja a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletét (Magyarország Alaptörvénye 34. cikk (4) bekezdés). Ennek keretében vizsgálja a közneveléssel kapcsolatos döntéseit fenntartói, működtetési tevékenységét.
Mit vizsgál a kormányhivatal?
Az Nkt. 34. § (2) bekezdése alapján a kormányhivatal a törvényességi ellenőrzés keretében vizsgálja, hogy fenntartó az alapító okiratban és a működéshez szükséges engedélyben meghatározottak szerint működteti-e a nevelési intézményt.
A kormányhivatal a fenntartói tevékenység törvényességi ellenőrzése keretében az alábbi területeket vizsgálja: − a fenntartó rendelkezik köznevelési feladatot ellátó intézmény fenntartására feljogosító igazolása, valamint − összhangban áll-e az alapító okirat, a működés megkezdéséhez szükséges engedély és a helyi pedagógiai program, − a nevelési intézmény törvényes és szakszerű működése érdekében tett intézkedései összhangban vannak a törvényi előírásokkal, − a fenntartó által az intézmény rendelkezésére bocsátott vagyon biztosítja-e az alapító okiratban meghatározott feladatok végrehajtását, − a kötelező (minimális) eszköz- és felszerelési jegyzékben foglaltak meglétét, − a szervezeti és működési szabályzat jóváhagyásával kapcsolatos eljárás törvényessége előírás szerint valósult-e meg, − a nevelési intézmény vezetőjének alkalmazása törvényes-e, − vizsgálta-e a fenntartó a nevelési intézmény pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, − a szakmai munka eredményességét, − a fenntartó a döntései meghozatalakor betartja-e az előírt egyeztetési kötelezettségét. A kormányhivatal helyszíni ellenőrzés során a következő dokumentumokat vizsgálja (a listát az érintettek időben megkapják írásban az előírások szerint): − a köznevelési intézmény alapító okiratát, − a köznevelési intézmény működési engedélyét, − az óvodai törzskönyvet, − a helyi pedagógiai programot, − a szervezeti és működési szabályzatot és mellékleteit, − a házirendet, − az éves munkatervet, − a felvételi és mulasztási naplót, − a csoportnaplót, − a tankötelezettség megállapításához szükséges szakvéleményt, − a pedagógusok személyi nyilvántartását, − a köznevelési intézmény költségvetését, − az épület feletti rendelkezési jog igazolására vonatkozó dokumentumot, − az intézmény eszközeinek és felszereltségének jegyzékét, − a fenntartó ellenőrzéseinek dokumentumait, − az adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítését igazoló dokumentumokat.
A fenntartói ellenőrzés is szerepel a felsorolt dokumentumok sorában.Az elmúlt hetekben, hónapokban több – nem önkormányzati fenntartású magánóvoda kapott olyan beszámolási kötelezettségű levelet, amiben a fenntartói ellenőrzéseket kellett igazolnia.
A fenntartó ellenőrzési rendszerébenfoglalt specifikumai megtalálhatók az Óvoda Szervezeti és Működési Szabályzatában, Az Óvodában történő ellenőrzések rendjecímű fejezet fenntartói ellenőrzés rendjéről szóló alfejezetében. Az alábbiakban mintaidézetként példákat hozunk fel egy SZMSZ-ből – ajánlásként:
A fenntartó tervezett ellenőrzési területei:
Az ellenőrzésről középtávú és éves tervet készít. A tervezett ellenőrzések tapasztalatait megbeszéli az óvoda vezetőjével, ha kell, intézkedési tervet készíttet. Aláírásával igazolja az ellenőrzés megvalósítását az illetékes dokumentumon. Az óvodavezetőtől éves munkatervet és éves beszámolót kér.
A cikk teljes egészében elolvasható az Óvodai Vezetési és Nevelési Módszertani Tanácsadó című folyóirat áprilisi-júniusi számaiban.
|